Planlægning, planlægning, planlægning…
Jeg trives bedst med en stærk struktur og det er min erfaring at det er en nødvendighed – også i de kreative afdelinger!
Derfor arbejder jeg selv meget struktureret og planlægger alle mine projekter og opgaver forud for at nå målet på den mest smarte og effektive måde. Jeg er 100% selvkørende i forhold til at definere formål og mål samt omsætte disse til handlingsplaner og følge projekterne helt til dørs. Der kan undervejs opstå situationer der kræver korrigerende handlinger, hvilket jeg effektuerer så målet nås alligevel.
– Husk at ting ikke tager længere tid blot fordi man starter i god tid – kvaliteten bliver bare bedre!
Et klart mål er et SMART mål!
Alle markedsføringsaktiviteter bør have et formål og et klart mål – sådan definerer jeg SMARTe mål forud for et projekt eller en kampagne:
- Specifikt: Formuleret og beskrevet tydeligt, klart defineret og afgrænset. Alle skal kunne forstå betydningen
- Målbart: Det skal kunne dokumenteres at målet er nået eller en ændring er sket i forhold til nuværende situation
- Accepteret: Alle personer der har indflydelse på målet, skal acceptere og bakke op om det
- Realistisk: Målet skal hænge sammen med virkeligheden med udgangspunkt i de afsatte ressourcer
- Tidsafgrænset: Det skal være klart for alle hvornår at målet skal være nået
Rigtigt første gang!
Når nu jeg alligevel bruger tid på at løse en opgave, gør jeg det gerne således at materialer kan genbruges flere steder f.eks. billeder der skal bruges online også gemmes i en kvalitet der kan bruges til tryk. Det er min filosofi at opgaver kun skal løses én gang – nemlig første gang!
Jeg har ofte oplevet at billedmateriale ikke bliver opbevaret i en generisk filstruktur, hvilket betyder at produkter skal fotograferes om og redigeres forfra mange gange. Det er ikke særligt hensigtsmæssigt og det kræver mange spildte ressourcer, hvilket kan betyde at stress niveauet øges i de i forvejen pressede afdelinger. Her kan spares rigtig meget tid ved at strukturere materialer og projekter.
Genkendelighed betyder alt…
Uanset hvor din forretning eller dit produkt eksponeres – så er genkendelighed den vigtigste faktor. Send de rigtige signaler, hvad vil du være kendt for? Den højeste kvalitet eller den billigste pris – eller begge dele (den er lidt sværere). Ligegyldigt hvad dit budskab er, så vil jeg sørge for at der er en rød tråd i al din markedsføring.
Koncepter og brands er noget af det jeg har arbejdet allermest med på både B2B og B2C markedet.
– Husk at pengene er spildt hvis ikke du bliver genkendt!